De eerste maand - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jessica Dijk - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jessica Dijk - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Jessica

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Vandaag zit ik hier al een maand en een week, echt bizar hoe snel de tijd hier gaat...

De eerste 2 weken ben ik erg druk geweest met stage. Op dit moment is Baphumelele in crisis mode omdat er nieuwe regels zijn opgesteld voor de Child and Youth Care Centres. Om volledige registratie te krijgen bij het Social Development moeten wij aan deze regels voldoen. Een regel is bijvoorbeeld dat alle Child Care Workers minimaal een module 4 in bezit moeten hebben. Een module 4 houdt in dat ze een certificaat hebben van Child Care Work. Maar liefst 1 van de ongeveer 55 Child Care Workers heeft module 1. Deze regel is in 2008 voor het eerst aangekondigd dus de Child Care Workers hebben 6 jaar de tijd gehad om minimaal module 4 te halen.

Lira en ik hebben in de afgelopen weken heel veel meetings bezocht waar de vernieuwing van de Children’s act & Regulations centraal stond. We proberen nu om Baphumelele zodanig in te richten zodat we aan de meeste regels wel voldoen met de hoop dat we deels geregistreerd komen te staan bij het Social Development. Op dit moment is de enige inkomstenbron van Baphumelele de overheid. Als we niet een meer een officieel geregistreerd Child and Youth Care Centre zijn ontvangen we geen geld meer van de overheid. Als dit werkelijkheid wordt dan bestaat Baphumelele niet meer en moeten alle kinderen, waarvan sommige hun hele leven al hier wonen, overgeplaatst worden naar andere weeshuizen. Ik hoop niet dat het daadwerkelijk zover moet komen.

Wat ook een vervelend punt is is dat we te weinig geld hebben. Internet ligt er nu al een paar maanden uit en als een kind een werkstuk moet maken voor school moeten we dat op mijn 3G verbinding doen. Een stuk of 12 wc's zijn stuk en vorige week hebben alle 3 de wasmachines het begeven. Ik ben er over na aan het denken om een geld inzamelingsactie te gaan houden zodat we het internet, de wc's en de wasmachines weer kunnen repareren. Hoe ik dit precies wil gaan vormgeven ben ik nog niet helemaal over uit.

Afgelopen 2 weken was ik best ziek waardoor stage even op een lager pitje stond. Het begon met eerst een verkoudheidje en last van mijn keel maar al gauw werd het erger en merkte ik maar geen verbetering. Ik ben toen samen met Lira naar de dokter geweest en daar bleek dat ik een long infectie had opgelopen. In Zuid-Afrika gaan ze heel anders om met ziektes, ze zijn veel meer gefocust op het voorkomen en het genezen dan in Europa. Ook toen er een buikgriepje heerste werden alle kinderen geïsoleerd en kregen ze pilletjes tegen de misselijkheid en pilletjes tegen uitdroging.
Ik kreeg een prednison kuur en pillen die mijn spieren rondom mijn borst wat verslapten. Na bijna een volle week gerust te hebben voel ik me nu weer helemaal goed!!

Eindelijk begint het weer er beter uit te zien! Morgen hebben ze het over 23 graden en aan het einde van de week 31! Mijn huisgenootjes willen graag braaien op zondagavond in Mzoli's, een braai restaurant in de townships wat erg leuk schijnt te zijn. Ik ben benieuwd!

Heel veel liefs
xxxxxx




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 5053

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 19 Juli 2015

SPH Stage in Kaapstad

Landen bezocht: